Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Miejskie Fiaty również z systemem Mild Hybrid

Fiat Hybrid Launch Edition

Fiat 500 i Fiat Panda to pierwsze samochody miejskie FCA wzbogacone o nową technologię Mild Hybrid dostępną z silnikiem benzynowym. Hybrydy są napędzane przez nowy 3-cylindrowy silnik z rodziny FireFly, zestawiony z 12-woltowym BSG (Belt integrated Starter Generator), który zapewnia moc 70 KM. Na początek będą one dostępne w wersji Hybrid Launch Edition.

Fiat 500 i Fiat Panda z systemewm mild-hybrod będą dostępne od lutego i marca 2020 roku. Modele 500 i Panda będą dostępne w serii specjalnej „Launch Edition", w której zadebiutuje nowy silnik benzynowy Mild Hybrid łączący nowy, litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM (51 kW) z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, silnik Mild Hybrid redukuje zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 średnio od 20 do nawet 30% dla Pandy Cross, bez obniżania osiągów, i zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy dzięki systemowi BSG, który umożliwia ciche, pozbawione wibracji uruchamianie silnika w trybie Start&Stop. Klienci korzystają również ze wszystkich zalet hybrydy (na przykład samochód jest zgodny z normą Euro 6D Final) i mogą cieszyć się ulgami podatkowymi tj obniżoną akcyzą.

Fiat Panda, Fiat 500 Hybrid Launch EditionSerię specjalną można rozpoznać po napisie „Hybrid" umieszczonym na tyle samochodu oraz logo w kształcie litery „H", który tworzą dwie krople rosy na środkowym słupku. Z kropli rosy, symbolu światła poranku, a zatem symbolu początku nowej ery, została zaczerpnięta inspiracja do nowego i ekskluzywnego koloru nadwozia w odcieniu zieleni „Dewdrop", który zdobi obydwa samochody.

Tworzywa Fiatów pochodzą z recyklingu

W wersji Launch Edition, po raz pierwszy częściowo wykorzystano przędzę  wykonaną ze specjalnego materiału i uzyskiwaną z plastiku pochodzącego z recyklingu: 10% plastiku pochodzi z oczyszczania mórz, a 90% z lądu. By uzyskać to tworzywo należy najpierw przekształcić plastik w płatki PET, później z tych płatków wytworzyć przędzę, z której produkowane są tkaniny. W fazie tkania, poliester pochodzenia morskiego jest mieszany z innymi, przyjaznymi dla środowiska włóknami, które są poddawane recyklingowi lub pochodzą z odzysku. Ten „zielony proces" oparty na oszczędności wody i energii kończy się zastosowaniem ekologicznych barwników i wykończeń.

Jak działa technologia FCA Mild Hybrid benzyna?

Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, który opiera się na słynnym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk, to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka o maksymalnej mocy 70 KM (51 kW) przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem); kompaktowa komora spalania, kanały dolotowe „high-tumble" i zewnętrzny EGR zapewniają wyjątkowo wysoki stopień sprężania (12:1), co przekłada się na lepszą wydajność cieplną. Stworzony we współpracy z firmą Teksid korpus silnika został wykonany z wysokociśnieniowego odlewu stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindra, co pozwala skrócić czas rozruchu i zredukować masę silnika do zaledwie 77 kg. Ponadto, by zmaksymalizować efektywność silnika, straty tarcia zmniejszono za pomocą mechanizmu korbowego ze stosunkiem skoku do średnicy cylindra wynoszącym 1,24 oraz przesunięto korbowód o 10 mm.

System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.

Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

Silnik Mild Hybrid najnowszej Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514 (poprzecznie montowana skrzynia biegów, napęd na przód), z wyposażeniem mającym na celu zwiększenie zwrotności i poprawę wydajności. Mowa tu o nowych łożyskach i uszczelkach o niskim współczynniku tarcia, zastosowaniu specjalnego, wysokiej jakości smaru i niespotykanego dotąd przełożenia 6. biegu, które poprawia spalanie paliwa podczas jazdy poza miastem. Uwzględniono także aspekt związany z komfortem, optymalizując system wsparcia wyboru optymalnego biegu. Wreszcie, nowy system umożliwił obniżenie całego zespołu napędowego o 45 mm, co poprzez niższy środek ciężkości pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu na drodze.

Rekordowe wyniki sprzedaży Fiata 500

Wprowadzona na rynek w 1957 roku i powtórnie odrodzona w 2007, kultowa 500, zmotoryzowała Europę w latach 60., a następnie całkowicie rewolucjonizowała kategorię samochodów miejskich. W ubiegłym roku, po jedenastu latach istnienia, zanotowała najlepszy wynik w historii - około 194 000 sprzedanych samochodów. Jednym ze składników tego sukcesu jest ponad 30 serii specjalnych, które dały możliwość odkrywania nieznanych dla miejskiego samochodu obszarów.

Fiat Panda również w formie

Ciekawa jest historia Fiata Pandy, która swój sukces zawdzięcza kompaktowym rozmiarom zewnętrznym, dużej przestrzeni wewnątrz z możliwością konfiguracji dla różnych potrzeb transportowych, szerokiemu wyborowi silników i licznym kombinacjom kolorystycznym.
W sumie ponad 7,5 miliona klientów urzekła prostota i efektowność modelu, prawdziwa kwintesencja cech marki Fiat. Ponadto Panda zawsze była zwiastunem nowości w całym segmencie: był to na przykład pierwszy miejski samochód z napędem na cztery koła (1983), pierwszy w swoim segmencie samochód, który zdobył prestiżowy tytuł „Samochód Roku" (2004) i w tym samym roku pierwszy miejski samochód, który dotarł na wysokość 5200 metrów, u stóp Mount Everestu. Długa lista rekordów została wzbogacona również w 2006 roku, kiedy to Fiat Panda został pierwszym miejskim samochodem produkowanym na szeroką skalę z zasilaniem na metan. W 2013 roku z kolei, był to pierwszy samochód w tym segmencie, w którym wprowadzono system aktywnego hamowania.

 

Fiat / PD

Przeczytaj również
Popularne