Fiat 500 i Fiat Panda to pierwsze samochody miejskie FCA wzbogacone o nową technologię Mild Hybrid dostępną z silnikiem benzynowym. Hybrydy są napędzane przez nowy 3-cylindrowy silnik z rodziny FireFly, zestawiony z 12-woltowym BSG (Belt integrated Starter Generator), który zapewnia moc 70 KM. Na początek będą one dostępne w wersji Hybrid Launch Edition.
Fiat 500 i Fiat Panda z systemewm mild-hybrod będą dostępne od lutego i marca 2020 roku. Modele 500 i Panda będą dostępne w serii specjalnej „Launch Edition", w której zadebiutuje nowy silnik benzynowy Mild Hybrid łączący nowy, litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM (51 kW) z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, silnik Mild Hybrid redukuje zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 średnio od 20 do nawet 30% dla Pandy Cross, bez obniżania osiągów, i zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy dzięki systemowi BSG, który umożliwia ciche, pozbawione wibracji uruchamianie silnika w trybie Start&Stop. Klienci korzystają również ze wszystkich zalet hybrydy (na przykład samochód jest zgodny z normą Euro 6D Final) i mogą cieszyć się ulgami podatkowymi tj obniżoną akcyzą.
Serię specjalną można rozpoznać po napisie „Hybrid" umieszczonym na tyle samochodu oraz logo w kształcie litery „H", który tworzą dwie krople rosy na środkowym słupku. Z kropli rosy, symbolu światła poranku, a zatem symbolu początku nowej ery, została zaczerpnięta inspiracja do nowego i ekskluzywnego koloru nadwozia w odcieniu zieleni „Dewdrop", który zdobi obydwa samochody.
W wersji Launch Edition, po raz pierwszy częściowo wykorzystano przędzę wykonaną ze specjalnego materiału i uzyskiwaną z plastiku pochodzącego z recyklingu: 10% plastiku pochodzi z oczyszczania mórz, a 90% z lądu. By uzyskać to tworzywo należy najpierw przekształcić plastik w płatki PET, później z tych płatków wytworzyć przędzę, z której produkowane są tkaniny. W fazie tkania, poliester pochodzenia morskiego jest mieszany z innymi, przyjaznymi dla środowiska włóknami, które są poddawane recyklingowi lub pochodzą z odzysku. Ten „zielony proces" oparty na oszczędności wody i energii kończy się zastosowaniem ekologicznych barwników i wykończeń.
Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, który opiera się na słynnym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk, to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka o maksymalnej mocy 70 KM (51 kW) przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem); kompaktowa komora spalania, kanały dolotowe „high-tumble" i zewnętrzny EGR zapewniają wyjątkowo wysoki stopień sprężania (12:1), co przekłada się na lepszą wydajność cieplną. Stworzony we współpracy z firmą Teksid korpus silnika został wykonany z wysokociśnieniowego odlewu stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindra, co pozwala skrócić czas rozruchu i zredukować masę silnika do zaledwie 77 kg. Ponadto, by zmaksymalizować efektywność silnika, straty tarcia zmniejszono za pomocą mechanizmu korbowego ze stosunkiem skoku do średnicy cylindra wynoszącym 1,24 oraz przesunięto korbowód o 10 mm.
System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3600 W, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.
Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.
Silnik Mild Hybrid najnowszej Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514 (poprzecznie montowana skrzynia biegów, napęd na przód), z wyposażeniem mającym na celu zwiększenie zwrotności i poprawę wydajności. Mowa tu o nowych łożyskach i uszczelkach o niskim współczynniku tarcia, zastosowaniu specjalnego, wysokiej jakości smaru i niespotykanego dotąd przełożenia 6. biegu, które poprawia spalanie paliwa podczas jazdy poza miastem. Uwzględniono także aspekt związany z komfortem, optymalizując system wsparcia wyboru optymalnego biegu. Wreszcie, nowy system umożliwił obniżenie całego zespołu napędowego o 45 mm, co poprzez niższy środek ciężkości pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu na drodze.
Wprowadzona na rynek w 1957 roku i powtórnie odrodzona w 2007, kultowa 500, zmotoryzowała Europę w latach 60., a następnie całkowicie rewolucjonizowała kategorię samochodów miejskich. W ubiegłym roku, po jedenastu latach istnienia, zanotowała najlepszy wynik w historii - około 194 000 sprzedanych samochodów. Jednym ze składników tego sukcesu jest ponad 30 serii specjalnych, które dały możliwość odkrywania nieznanych dla miejskiego samochodu obszarów.
Ciekawa jest historia Fiata Pandy, która swój sukces zawdzięcza kompaktowym rozmiarom zewnętrznym, dużej przestrzeni wewnątrz z możliwością konfiguracji dla różnych potrzeb transportowych, szerokiemu wyborowi silników i licznym kombinacjom kolorystycznym.
W sumie ponad 7,5 miliona klientów urzekła prostota i efektowność modelu, prawdziwa kwintesencja cech marki Fiat. Ponadto Panda zawsze była zwiastunem nowości w całym segmencie: był to na przykład pierwszy miejski samochód z napędem na cztery koła (1983), pierwszy w swoim segmencie samochód, który zdobył prestiżowy tytuł „Samochód Roku" (2004) i w tym samym roku pierwszy miejski samochód, który dotarł na wysokość 5200 metrów, u stóp Mount Everestu. Długa lista rekordów została wzbogacona również w 2006 roku, kiedy to Fiat Panda został pierwszym miejskim samochodem produkowanym na szeroką skalę z zasilaniem na metan. W 2013 roku z kolei, był to pierwszy samochód w tym segmencie, w którym wprowadzono system aktywnego hamowania.
Fiat / PD